O NAS
Cechy szczegółowego rozkładu dnia
- Elastyczny – otwarty na zmiany
- Dostosowany – do warunków materialnych, pogody, okoliczności itp.
- Specyficzny – dla danej grupy dzieci, ich potrzeb i możliwości poznawczych
- Rzeczywisty – odzwierciedlający faktyczne zajęcia z dziećmi
6.00 – 8.30 – SCHODZENIE SIĘ DZIECI
- zabawy indywidualne i w grupach,
- korzystanie z gier i układanek stolikowych,
- zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
- utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,
- zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
- czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę
8.30 – 9.30 – ŚNIADANIE
- spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe,
- zestaw ćwiczeń porannych,
- przygotowanie do śniadania – wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk,
- czynności samoobsługowe,
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
- kulturalne zachowanie się przy stole,
9.30 – 10.30 – ZAJĘCIA EDUKACYJNE
- zajęcia dydaktyczne prowadzone zgodnie z programem wychowania przedszkolnego
10.30 – 10.45 – CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE
- ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy – zachowanie kolejności zakładania odzieży,
- wdrażanie do samodzielności,
10.45 – 11.30 – ZABAWA
- zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
- zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
- spacery, wycieczki,
- zachowanie bezpieczeństwa,
- przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację,
11.45 – 12.15 – OBIAD II danie
- wdrażanie dzieci do samoobsługi,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,
- obiad – praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
- zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
- pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
- dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,
12.15 – 13.30 – LEŻAKOWANIE, RELAKSACJA
- odpoczynek poobiedni,
- słuchanie/ oglądanie bajek relaksacyjnych,
- zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
13.30 – 14.00 – ZUPA
- wdrażanie dzieci do samoobsługi,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,
- obiad – praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
- zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
- pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
- dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,
14.30 – 15.00 – PODWIECZOREK
- wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania,
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych,
15 – 18.00 – REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELEK
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
- zajęcia specjalistyczne,
- zajęcia dodatkowe,
- zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
- prace porządkowe.
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo- dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu podzielony został na pięć części:
- co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),
- co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),
- jedna piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne,
- pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np. czynności opiekuńcze, wychowawcze, porządkowe, wyrównawcze)